Het Dierenmuseum - Het virtuele museum over het dier in de kunst en cultuur

Dieren in marketing en reclame

Sex verkoopt, maar dieren ook. Dieren of afbeeldingen van dieren worden veelvuldig gebruikt door marketeers om producten te verkopen. Marketeers willen bij de consument positieve gevoelens creëren waardoor je hun producten gaat kopen. Dieren roepen in het algemeen positieve emoties bij ons op. Ze geven het product of het bedrijf een bepaalde uitstraling en zijn zichtbaar in logo's/beeldmerken en reclames.  

 

 

Veel bedrijven die dierlijke producten als vlees, vis, melk, eieren en kaas produceren, verkopen of verwerken, hebben een dier in hun logo staan of verwijzen naar het dier als ingrediënt van het product. Opvallend is wel dat afbeeldingen van koeien vaker op verpakkingen (van o.a. melk en kaas) zijn te zien, maar dat afbeeldingen van koeien, kippen en varkens op verpakkingen van vlees vaak ontbreken. 


Veel dierentuinen, kinderboerderijen, circussen en dierenwinkels hebben een dier of dieren in hun logo staan.


Veel maatschappelijke organisaties die opkomen voor de belangen van dieren, hebben een dier in het logo van hun organisatie. Het meest bekende logo is waarschijnlijk dat van het Wereld Natuur Fonds.


Veel bedrijven verwijzen in hun bedrijfslogo naar eigenschappen van bepaalde dieren of maken gebruik van de symbolische waarde van dieren (kracht van leeuwen, snelheid van een hert, etc.), ook al werken ze zelf niet met dieren. Hieronder vind je een fotopresentatie met diverse logo's.

Logo's van bedrijven en producten


Reclames

 

Er zijn veel reclames waarin dieren als mensen worden neergezet om producten aan te prijzen. Ze kunnen praten, dansen, lopen op twee poten, etc. Dit is te zien als een vorm van antropomorfisme: het vermenselijken van dieren. Ook cartoonachtige dieren worden als zodanig gebruikt. Dieren prijzen soms ook hun eigen vlees aan, bijvoorbeeld varkens op reclameborden bij de slager.

De fastfoodketen Chipotle Mexican Grill won in juni 2012 de onderscheiding ‘beste reclame ter wereld’ tijdens de Cannes Lions, het International Festival of Creativity. In deze reclame gaat een boer 'back to the start' wanneer hij zijn familiebedrijf ziet veranderen in intensieve veehouderij compleet met megastallen. De kernboodschap van de reclame is duurzaamheid. De reclame is gemaakt door Nexus Studios en Country-zanger Willy Nelson zingt in de reclame het nummer 'The Scientist' van Coldplay. De jury van het Cannes International Festival of Creativity, oordeelde dat de reclame “tijdloos” is en “iets in je los maakt”.  

In 2013 kwam Chipotle Mexican Grill met een filmpje The Scarecrow. Dit filmpje toont een vogelverschrikker die ongelukkig is in zijn werk voor de fictieve fabriek Crow Foods. De vogelverschrikker is symbolisch gekozen. Normaal gesproken staat een vogelverschrikker immers in het veld om het voedsel op het land te beschermen tegen vogels, maar in het filmpje wordt de vogelverschrikker in opdracht van kraaien gedwongen om zich in te zetten voor voedsel waar weinig natuurlijks meer aan is.



In Nederland kennen we sinds 1995 de Ster Gouden Loeki waarbij het publiek kan stemmen op hun favoriete reclame van het jaar. In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit aan KLM voor de commercial 'Zwanen'.

Andere 'dierenreclames' die de Ster Gouden Loekie hebben gewonnen zijn: